Výchovné poradenství
Funkce výchovného poradce je zřízena na základě vyhlášky MŠMT ČR č. 72/2005 Sb. Hlavním úkolem výchovného poradce je podpora žáků a rodičů při řešení výukových a výchovných problémů a při volbě dalšího studia a povolání. Výchovný poradce úzce kooperuje s rodiči, školním metodikem prevence, třídními učiteli a ostatními pedagogy. Zvláštní pozornost věnuje výchovný poradce žákům, jimž rodina neposkytuje dostatečnou intelektuální, sociální nebo hmotnou pomoc, dále žákům talentovaným a se změněnou pracovní schopností. Výchovný poradce metodicky spolupracuje s pedagogicko-psychologickou poradnou, dále s lékaři, klinickými psychology a dalšími odborníky či institucemi.
Pracovní náplň výchovné poradkyně
- péče o žáky s výukovými a výchovnými problémy (nastavení vhodných metod učení);
- koordinace činností souvisejících se vzděláváním žáků s potřebou podpůrných opatření (vedení dokumentace, předávání důležitých informací týkajících se vzdělávacích metod pro žáky s SPU ostatním pedagogům,..);
- spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou;
- spolupráce s metodičkou prevence při řešení výchovných a vzdělávacích problémů (absence, záškoláctví, šikana, vztahy ve třídě, vztahy mezi studenty a učiteli, atd.);
- spolupráce s kariérovou poradkyní při rozhodování žáků o dalším vzdělávání;
- zprostředkování informací o VŠ, VOŠ a nástavbovém studiu, pomoc s podáváním přihlášek;
- spolupráce s ostatními pedagogy.
Pracovní náplň metodika prevence
- péče o žáky s výchovnými problémy (vedení IVyP, konzultace);
- koordinace při přípravě a realizaci programů primární prevence;
- koordinace činností souvisejících se vzděláváním žáků s výchovnými problémy vyplývajícími z rizikového chování (zvýšená absence, záškoláctví, šikana, vztahy ve třídě, vztahy mezi žáky a učiteli apod.);
- spolupráce s třídními učiteli při zachycování varovných signálů rizikového chování;
- spolupráce s pedagogicko-psychologickou poradnou;
- spolupráce s výchovnou poradkyní při řešení výchovných problémů;
- koordinace při přípravě a realizaci programů primární prevence;
- vedení a průběžné aktualizování databáze spolupracovníků školy pro oblast prevence sociálně patologických jevů (orgány státní správy a samosprávy, střediska výchovné péče, poradny, zdravotnická zařízení, Policie ČR, orgány sociální péče, nestátní organizace působící v oblasti prevence, centra krizové intervence a další zařízení, instituce i jednotliví odborníci).